måndag 7 oktober 2013

FILMEN från laxtrollingen 2013, sjukt laxår utanför Åland.

Det har tyvärr blivit dåligt på fiskefronten sedan jobbet dragit igång igen, några vertikalpass efter gös har jag hunnit med samt någon trollingrunda efter gädda.

Laxtrollingåret 2013 blev minst sagt episkt, det trollades ganska lite från min sida, enbart 70 timmar. Men det räckte till för få uppleva en säsong som troligtvis är svåröverträffad för min del. Totalt landades 12 laxar i min båt samt 4 tappade, av de landade laxarna vägde 5 stycken över 13 kg med en topp på 17,3kg.
 Det bete som dominerade var som vanligt Isotiura, men även fisk på Trophy spoon samt Ismo mag registrerades. Detta år kom totalt att domineras av skedar i skrikfärger som blåpop, popcorn samt Öhnerud, men även något hugg på favoriten Tiura i blåguld. Det som var extra kul detta år var att riggfisket fungerade bra och majoriteten av huggen kom just på riggarna. Sista laxen som landades högg ända nere på 80 fot. Vi fick avsluta säsongen med 2 laxar i båten den sista Juni, då 2 veckors blåsande satte stopp för mer trolling på Ålands hav.

Nu har jag spenderat mycket tid med att fylla på i sumparna med stora mörter samt sarv, till höstens flötestrolling.

Hoppas att filmen blir till belåtenhet!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar